20. března 2025 · 8 minut čtení

Adam z Objednáme: Naší vizí je vytvořit plně autonomní gastronomické provozy

Adam začínal jako grafik webových stránek a často spolupracoval s restauracemi. Díky času strávenému s personálem odhalil opakující se problémy, se kterými se provozovatelé potýkají. Rozhodl se, že je pomůže vyřešit – a dnes jeho produkty využívají stovky gastro zákazníků.

Adam z Objednáme: Naší vizí je vytvořit plně autonomní gastronomické provozy
8alt
Michal DolejšKurátor Supplo služeb
twitter logofacebook logolinkedin logo
Co vás přivedlo k myšlence vytvořit Objednáme? A jak se z prvotního nápadu stala firma, kterou jste dnes?

Nápad propojit web a pokladnu přišel během mé spolupráce s restauracemi. Spojil jsem se tenkrát se současným kolegou Honzou, který zrovna přemýšlel nad vývojem aplikace pro restaurace. Slovo dalo slovo a od té doby už pracujeme spolu.

Tehdy začínalo Dáme jídlo a já v tom viděl odstrašující případ, jak restaurace kvůli pohodlí odevzdávají veškerý svůj zisk pryč. 30% provize z objednávky pro restauraci mi dodnes přijde jako nesmysl.

S Honzou jsme proto chtěli vytvořit vlastní aplikaci pro každý podnik a jejich lokální klientelu. Pustili jsme se do vývoje první verze aplikace pro iOS i Android a následně jsme ji integrovali s e-shopem, pokladnou a aplikací pro rozvoz.

 

Naráželi jste v začátcích své cesty na nějaké překážky?

Na začátku jsme neměli peníze na vývoj, takže jsme hledali cesty, jak to celé financovat. Obcházel jsem snad všechny podniky v našem regionu a snažil se prodat produkt, který ještě neexistoval, což vůbec nebylo jednoduché. Klienti chtěli vidět hotové řešení, platit předem za něco, co si nemohli vyzkoušet, se jim nechtělo. 

Po roce a půl se mi konečně podařilo získat prvních 50 zákazníků, kteří pokryli nezbytné cash flow. Nabídl jsem jim partnerství a možnost zapojit se do vývoje systému. Tahle spolupráce fungovala a dodnes funguje skvěle! Dnes uživíme tým 30 lidí.

 

Pro které typy podniků se Objednáme hodí?

Naší vlajkovou lodí je produkt, který kombinuje e-shop, aplikaci a pokladní systém s rozvozem na míru pro restauraci. Nejvíc nás ocení ti, kteří vydělávají na rozvozech a hledají efektivní řešení, jak v jedné aplikaci spravovat objednávky a přepravu – od webu přes provoz a kurýra až po zákazníka. Náš pokladní systém samozřejmě funguje i pro klasické objednávání přímo v provozu, ale rozvozová platforma mu dává přidanou hodnotu.

 

Na jaké otázky bych si měl odpovědět, když se budu rozhodovat mezi vlastním rozvozem a rozvozovými službami, jako jsou Wolt, Bolt Food nebo Foodora? Co byste doporučil majiteli restaurace?

Záleží, jestli chcete na rozvozu vydělávat, nebo jestli vám rozvoz slouží především jako nástroj „marketingu”, zatímco hlavní zisky generujete jinde. Pokud chcete na rozvozu vydělávat, vlastní rozvoz je správná cesta a náš nástroj eRide vám v tom může pomoct.

Samozřejmě si musíte všechno spočítat, protože výnosy z rozvozu ovlivňují faktory, jako jsou průměrná výše objednávky, náklady na dopravu nebo výše provizí. Ve chvíli, kdy dáváte platformám kolem 30 % z ceny objednávky a u nás platíte jen 2000 Kč měsíčně za aplikaci, pak už při denní tržbě z rozvozu nad 350 Kč vyděláváte.

Jaké jsou vaše největší přednosti oproti konkurenci? Co je váš X faktor?

Klíčové je pro nás být tu pro zákazníka vždycky, když nás potřebuje. Ať už řeší jakýkoli problém, třeba i výpadek internetu v provozu. Náš systém jsme od začátku stavěli tak, aby fungoval i offline, což si vyžádalo značné investice a úsilí, ale považovali jsme to za nutnost.

Naše podpora funguje každý den, včetně víkendů, od 9 ráno do půlnoci. Právě tím získáváme spokojené zákazníky a vytváříme si konkurenční výhodu. Navíc, aby každý člen našeho týmu pochopil, co gastronomie obnáší, prochází u nás „křtem zlatou pánví“.

 

Naše podpora funguje každý den, včetně víkendů, od 9 ráno do půlnoci. Právě tím získáváme spokojené zákazníky a vytváříme si konkurenční výhodu.

Adam Růžička, spolumajitel Objednáme
Co je „křest zlatou pánví”?

Tenhle výraz vymyslely naše kolegyně. Dřív jsme říkali jen „Projdi si praxí, vole.“ Je to takový náš „trojboj”, kterým prochází každý nový člen týmu – ať už je to obchodník, ajťák nebo podpora. 

Musí strávit 24 hodin na směně v restauraci, 12 hodin v podniku bez našeho systému, kde panuje chaos, a 12 hodin v provozu, který používá náš systém, a to během nejnáročnějších dnů. Tím si na vlastní kůži zažije všechny problémy i výhody, které náš systém má.

 

Jakou máte vizi do budoucna?

Naší dlouhodobou vizí je vytvořit plně autonomní gastronomické provozy. Představte si, že vaším jediným úkolem, jakožto začínajícího gastro podnikatele, je najít vhodné místo a rozhodnout se, co chcete prodávat. O výrobu, obsluhu a rozvoz se postarají technologie. Možná to zní jako utopie, ale my věříme, že se k tomu můžeme přiblížit.

V krátkodobém horizontu chceme posunout naši rozvozovou aplikaci o úroveň výš. Pracujeme na eRide 2.0, která zákazníkům nabídne tržiště s kurýry. Restaurace tak nebudou muset vlastnit auta ani zaměstnávat řidiče. Na rozvozu díky tomu vydělají výrazně víc.

 

Naší dlouhodobou vizí je vytvořit plně autonomní gastronomické provozy. Představte si, že vaším jediným úkolem, jakožto začínajícího gastro podnikatele, je najít vhodné místo a rozhodnout se, co chcete prodávat.

Adam Růžička, spolumajitel Objednáme
Na jaká čísla míříte? Jak bude vypadat vaše firma za pět let?

Jdeme na to postupně a klademe důraz na originalitu a kvalitu produktu i zákaznické podpory. Zákazníci si před námi často vyzkouší několik systémů, ale u nás už zůstanou. Nepospícháme a neplánujeme firmu prodat. Chceme ji budovat dlouhodobě a udržitelně. Naším cílem je růst, byť klidně pomaleji, a v budoucnu určitě taky expandovat mimo Českou republiku.

 

Jak vnímáte digitalizaci v Česku? Kam se bude ubírat a co za příležitosti a výzvy v ní vidíte?

Lidé budou stále pohodlnější, takže očekávám další rozvoj rozvozových služeb a marketplace platforem. Klíčovou roli bude hrát umělá inteligence, která celý proces zjednoduší a zpřehlední. Výzvou je naučit se AI efektivně používat a nebát se jí. Umět s ní komunikovat a třeba i rozvíjet svůj podnik skrze AI asistenta.

Související články
Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc
4. února 2025 · 10 minut čtení
Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc

Vztah s hostem nekončí zaplaceným účtem. V tom má Lukáš Kovač, zakladatel a šéf Qerka, jasno. Aby se k vám hosté pravidelně vraceli, je potřeba o ně pečovat i ve chvíli, kdy zrovna nejsou u vás v podniku. A s tím chce Qerko restauratérům pomoct přes nově vznikající platformu. Jaké nástroje můžete už teď využít? A vyplatí se naskočit na vlnu QR kódů, i když to stojí trochu víc než platby přes terminál? O tom všem jsme si s Lukášem povídali.

Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard
3. února 2025 · 12 minut čtení
Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

‚‚Největší chybou je s digitalizací čekat,’’ myslí si Robert Novosad, spoluzakladatel Choice QR. Jeho firma pomohla už tisícům gastro podniků nejen v Česku, ale i v Polsku, Pobaltí nebo Německu zefektivnit provoz a zvýšit tržby. Jak? Třeba tím, že restauratérům poskytuje data, která jim umožňují do hloubky poznat hosty a jejich přání. Který gastro trend v nejbližších letech ovládne trh? A jaký je technologický základ pro podniky, které zrovna začínají? O tom všem jsme se s Robertem bavili.

Zakladatelé KiloMayo: Pokladní systém jsme nikdy vyvíjet nechtěli
13. února 2025 · 12 minut čtení
Zakladatelé KiloMayo: Pokladní systém jsme nikdy vyvíjet nechtěli

Je to zhruba rok, co Pavel Fuchs a Nikola Pantovič vytvořili první verzi KiloMayo a začali ji používat v Pavlově Goodloku. V tu chvíli je poháněla hlavně chuť zlepšovat gastro a velké vize. Dnes systém běží v prvních 50 podnicích v Česku, ale zakladatelé se dívají daleko za české hranice. V čem se KiloMayo liší od řešení, která už tu jsou, proč z jejich vize může těžit celý obor a kdy oficiálně vstoupí na trh?

Tipy a články do vašeho e-mailu

1x za 14 dní vám pošleme výběr článků a tipů.