Příručka komunikace odpovědných opatření pro restauratéry. Jak se vyhnout greenwashingu?

6. května 2025·10 minut čtení
Příručka komunikace odpovědných opatření pro restauratéry. Jak se vyhnout greenwashingu?
6alt
Jana RiegerováTrade marketing manager Kofola

Příručka komunikace odpovědných opatření pro restauratéry. Jak se vyhnout greenwashingu?

Začali jste ve svém podniku šetřit vodou, energiemi nebo dokonce kompostovat a rádi byste se svým odpovědným přístupem pochlubili hostům? Skvělá zpráva! Jen pozor – propagace udržitelnosti má vcelku přísná pravidla. Když si je nepohlídáte, hrozí, že vás hosté nařknou z greenwashingu. Chcete si být stoprocentně jistí, že se držíte v bezpečných mantinelech? Čtěte dál, provedeme vás tipy a pravidly komunikace odpovědného přístupu.

Jak komunikovat udržitelnost podle oblastí

Suroviny

Pokud se pyšníte tím, že odebíráte suroviny od lokálních dodavatelů, vaříte jídla z BIO a Fairtrade produktů, zcela určitě o tom hostům můžete dát vědět. Jak?

  • Menu

Váš přístup k výběru potravin do kuchyně můžete sepsat do úvodního příběhu, který použijete na začátek menu, ale klidně i na váš web.

Pokud máte část jídelníčku vegetariánskou nebo dokonce veganskou, pak můžete přímo v menu také motivovat hosty k odpovědnější volbě.

Jestli dáváte hostům na výběr z několika velikostí porcí, opět to viditelně vyznačte v menu a povzbuďte hosty, ať si objednají porci přesně podle svého hladu.

  • Bar nebo kávovar

U kávy můžete značku Fairtrade umístit přímo na bar nebo ji vlípnout na kávovar, pokud je v zorném poli hostů. Tak zajistíte, že si jí všimne i ten, který si u vás jen objednává kávu s sebou.

O vašem přístupu k výběru potravin dávejte hostům pravidelně vědět i na sociálních sítích. Seznamte je například s příběhy vašich dodavatelů. Vysvětlete jim, proč neslevujete ze svých požadavků při výběru surovin a jaký přínos to má pro ně – v tom, co dostanou na talíři.

Odpady

Pokud provozujete stánek nebo fast-food, kde si lidé odpad z velké části vyhazují sami, určitě se hodí viditelně označit cestu ke košům i koše samotné. Jestliže máte mimo základní koše na papír, plast a směs i další, pak označte i je. Přidat můžete i štítky s příklady odpadků, které do jednotlivých košů patří.

Dáváte hostům na výběr mezi jednorázovými a znovupoužitelnými obaly, jako jsou REkelímky a REkrabičky? Pak je motivujte, ať dají přednost těm znovupoužitelným – můžete to udělat přímo v podniku skrze své zaměstnance nebo formou příspěvků na sociálních sítích.

Nezapomeňte, že první, koho musíte pro udržitelná opatření nadchnout, jsou vaši zaměstnanci. Oni musí myšlence odpovědnosti věřit, přijmout ji za svou a teprve pak ji budou nadšeně sdílet i s hosty.

Energie a voda

Úsporné perlátory nebo automatická světla na senzory stále můžou některé hosty překvapit.

Určitě ocení, když jim dáte přímo v koupelně hravou formou najevo, proč z kohoutků protéká o něco méně vody nebo se světla po pár minutách samy zhasnou.

Vtáhněte je do vašeho příběhu tím, že jim ukážete, kolik společně s vámi díky těmto úsporným opatřením ušetří. Třeba formou štítků a cedulek vyvěšených přímo v koupelně.

Stejnou formou můžete hosty informovat i o udržitelných produktech a doplňcích. Abyste byli připraveni na otázky zvídavých hostů, mějte u sebe i certifikáty od každého z produktů a úsporného řešení.

Udržitelné akce

Pokud společně se svými partnery pořádáte akce, které jsou udržitelně zaměřené – workshopy na téma třídění odpadu, kompostování nebo třeba i swapy oblečení, dávejte o tom hostům pravidelně vědět, ať už přímo v podniku nebo na sociálních sítích.

Zauvažujte také nad tím, jestli by se vám podobné akce nevyplatilo začít organizovat na vlastní pěst. Pomůže vám to budovat pověst odpovědného podniku.

Kombinujte zdroje komunikace

Školte své zaměstnance, publikujte příspěvky na sociálních sítích, vyvěste udržitelné materiály po podniku, přidejte je na web a využijte i možnosti objevit se na sítích a webech svých partnerů. Pokud se v hlavách hostů chcete zapsat jako udržitelná restaurace, pak o tomhle tématu mluvte pravidelně.

Pozor na greenwashing

Komunikace udržitelnosti má poměrně přísná pravidla. A v momentě, kdy informace cíleně zkreslujete, vylepšujete, tajíte nebo dokonce úplně lžete, jen abyste se zákazníkům zalíbili, jde o greenwashing, a to je nekalá praktika. V Evropském parlamentu se momentálně projednává směrnice „green claims”, která ještě lépe podchytí a vydefinuje, jak udržitelná opatření správně komunikovat. Zatím najdete víc o greenwashingu třeba v tomto článku.

Ten nejlepší lék na greenwashing? Ve spolupráci s CIRA Advisory jsme pro vás připravili 10 pravidel:

  • Komunikujte jen ověřené a podložené informace: Všechna tvrzení o udržitelnosti musí být pravdivá, přesná a doložená konkrétními údaji, certifikacemi nebo ověřením třetí stranou.

  • Vyhněte se prázdným frázím: Nepoužívejte nejasné a nekonkrétní výrazy jako „eko-friendly“, „zelený“, „udržitelný“ bez kontextu a důkazů.

  • Používejte přesná čísla: Místo nejasných frází používejte konkrétní naměřené hodnoty, které podloží vaše odpovědné změny v provozu (např. snížili jsme spotřebu energie o X %, zredukovali jsme odpad o Y tun ročně, podíl lokálních surovin v nabídce je XY %)

  • Odkazujte se na relevantní certifikace, audity a zprávy: Pokud v komunikaci využíváte certifikace, audity nebo informace od nezávislých organizací, vždycky přidejte i odkaz nebo je mějte k dispozici k nahlédnutí.

  • Pravidelně aktualizujte a ověřujte správnost dat, která komunikujete: Ujistěte se, že čísla, která používáte, stále platí.

  • Uveďte jak pozitivní změny, tak i výzvy a oblasti, ve kterých se potřebujete zlepšit: Buďte transparentní a sdílejte s hosty úspěchy i neúspěchy, včetně kroků, které podnikáte k jejich nápravě.

  • Sdílejte pokrok: Pokud jste se pustili do většího projektu, sdílejte průběžně svou cestu v každé z fází.

  • Reagujte na dotazy a připomínky vašich hostů i veřejnosti: Nenechávejte nic bez odpovědi, budujete tak důvěryhodnost.

  • Přiznejte chyby a omyly: Pokud uděláte v komunikaci nebo v některém z odpovědných řešení chybu, otevřeně to přiznejte a ukažte, co děláte pro nápravu

  • Používejte jasné a srozumitelné zkratky a značky: Jestli v komunikaci používáte značky u svých produktů/služeb/ (například bio, fair trade, eko a další), ujistěte se, že jim hosté rozumí a že tyto značky odpovídají platným normám a certifikacím.

Chcete další tipy, na co si dát v komunikaci udržitelnosti pozor? Tady si můžete stáhnout kompletní příručku odpovědných opatření pro gastronomii.

Zpět na Udržitelná gastronomie