12. února 2025 · 9 minut čtení

Jak zvládat špičky? Nekažte si jméno kvůli návalu hostů

Špičky zažívá každý podnik. Někdo v létě, někdo o svátcích a někdo přes obědy. Jedno mají společné. Když se na špičky dostatečně nepřipravíte, dost možná narazíte na problémy, jako: opožděný příjem objednávek od hostů, zmatky na place nebo v kuchyni, vystresovaný personál a nespokojení hosté. Vybrali jsme pro vás několik tipů, jak zvládnout nápor hostů bez větších zaškobrtnutí.

Jak zvládat špičky? Nekažte si jméno kvůli návalu hostů
8alt
Michal DolejšKurátor Supplo služeb
twitter logofacebook logolinkedin logo

Proč se na nápor hostů dopředu připravit

Ve chvíli, kdy má host špatnou zkušenost s podnikem, nedoporučí ho a nejspíš už se nevrátí. Ve špičkách, kdy k vám přijde nejvíc lidí, je větší šance, že s návštěvou podniku nebude spokojený, proto se případné problémy vyplatí podchytit včas.

Host obvykle pochopí, že máte plno a leccos vám odpustí. V momentě, kdy ho ale přes veškerý nával ohromíte tím, jak bezchybně to u vás funguje, může se z něj stát váš věrný fanoušek. Rád se o svůj zážitek podělí s okolím a ještě radši se k vám bude vracet. Nejspíš vás nemine ani pozitivní hodnocení na Googlu.

Komplikace ve špičkách můžou nastat na place, v kuchyni nebo s personálem. Ukážeme, jak řešit každou z nich.

Jak řešit problémy na place

Nejčastějším problémem nezvládnutých špiček bývá, že se váš personál kromě obsluhy věnuje spoustě provozním záležitostem. Nejvíc ho většinou brzdí: rezervace, telefonáty, rozdělování účtů, markování na jednu pokladnu ve více lidech, příjem zboží nebo nefunkční ledovač a jiná zařízení.

Ve chvíli, kdy část těchto činností zautomatizujete nebo urychlíte, váš personál se může soustředit na vytváření skvělého zážitku pro hosty. Práci jim ušetříte:

  • Mobilním číšníkem – obsluha přijme objednávku i od stolu a navíc může na pokladnu dálkově markovat i několik lidí zároveň.
  • Platbami přes QR kód – když hostům umožníte, aby sami zaplatili, nebo si rozdělili účet přes QR kód, ušetříte obsluze až 5 minut času. Zvládne to třeba Qerko, Choice QR nebo Cvak.
  • Doobjednáváním od stolu – ve chvíli, kdy obsluha nestíhá, urychlíte obrátku stolů tím, že hosty necháte, aby si doobjednali sami přes QR kód a digitální menu. Pořídíte ho také u Qerko nebo Choice QR.
  • Online rezervacemi míst – díky nim obsluha ušetří několik telefonátů denně a navíc vám pomůžou s lepším plánováním obsazenosti podniku.

Nezbytná je také důkladná příprava před špičkou. Má obsluha po ruce všechno vybavení, sklo, příbory, bylinky, zásobu kelímků a dostatek ledu? Tyhle drobnosti dokážou personál pěkně zasekat.

Supertip:

Pokud máte výdejní okno, pak hostovi zpříjemníte čekání na jídlo buzzerem nebo vyvolávacím systémem na objednávky s sebou. V restauracích s rychlým občerstvením zase ušetří čas samoobslužná pokladna.

Jak řešit problémy v kuchyni

V kuchyni má zvládnutí špičky dvě roviny: provozní a technickou.

V té provozní je klíčová perfektní příprava před špičkou, ale pomůže i zjednodušené menu. Osekejte jídelní lístek a omezte ho jen na jídla s rychlou přípravou.

Supertip:

S technickou částí, tedy s organizací a pořadím přípravy objednaných jídel, pomůžou kitchen screeny. Zároveň do velké míry odbourají stres kuchařů a minimalizují dobu čekání hosta na jídlo. Díky rychlejší přípravě navíc zvládnete ve špičce prodat více jídel. Kitchen screeny seženete třeba u Storyous nebo Septimu.

Jak řešit personální problémy

Ve chvíli, kdy zautomatizujete některé procesy, jako rozdělení účtů platbou přes QR kód, doobjednávání, nebo rezervace, zpravidla se obejdete i s menším množstvím brigádníků.

Kapacity vám také ušetří, když rozdělíte práci na odbornou a pomocnou. Na debaras nepotřebujete tak kvalifikovanou sílu, k přípravě kávy a míchaných drinků nebo do kuchyně už ano. Dejte co nejméně kvalifikované práce do rukou brigádníků a uvolněte ruce šéfům kuchyně a placu. Pomůže, když do špiček zapojíte provozního, který dokáže vnést do chaosu na place řád.

Supertip:

Vyplatí se mít v zásobě několik brigádníků pro případ, že vám na poslední chvíli směnu odřeknou. Pokud hledáte náhradu na směnu, pomůže třeba aplikace Grason.

Související články
Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard
3. února 2025 · 12 minut čtení
Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

‚‚Největší chybou je s digitalizací čekat,’’ myslí si Robert Novosad, spoluzakladatel Choice QR. Jeho firma pomohla už tisícům gastro podniků nejen v Česku, ale i v Polsku, Pobaltí nebo Německu zefektivnit provoz a zvýšit tržby. Jak? Třeba tím, že restauratérům poskytuje data, která jim umožňují do hloubky poznat hosty a jejich přání. Který gastro trend v nejbližších letech ovládne trh? A jaký je technologický základ pro podniky, které zrovna začínají? O tom všem jsme se s Robertem bavili.

Rezervační systémy šetří čas i nervy. Srovnali jsme pro vás ty nejoblíbenější
16. ledna 2025 · 9 minut čtení
Rezervační systémy šetří čas i nervy. Srovnali jsme pro vás ty nejoblíbenější

Dobrý rezervační systém je vaší pravou rukou v provozu. Odbaví za vás nejen rezervace, ale i komunikaci s hosty. Připomene jim plánovaný oběd nebo večeři, a když si to budete přát, vybere rovnou i zálohu na útratu. Podle čeho rezervační systém vybrat a který je ten pravý do vašeho podniku?

Tipy a články do vašeho e-mailu

1x za 14 dní vám pošleme výběr článků a tipů.