4 jednoduché kroky, které z vašeho podniku udělají udržitelnější místo

12. června 2025·7 minut čtení
6alt
Jana RiegerováTrade marketing manager Kofola

Šetříte vodu, snižujete spotřebu energií, na menu nabízíte bezmasé alternativy, a přesto máte pocit, že vás hosté nevnímají jako „udržitelný podnik“? Možná zapomínáte na méně nápadné oblasti, které ale na uvědomělé zákazníky dokážou udělat dojem. Pojďme se na ně podívat.

1) Navažte spolupráci s ekologicky smýšlejícími zemědělci a dodavateli

Spolupráce s lokálními a ekologicky smýšlejícími dodavateli vám přinese hned několik výhod. Získáte čerstvé a kvalitní suroviny, podpoříte regionální ekonomiku a snížíte uhlíkovou stopu. Navíc – když budete znát příběh svých surovin, můžete ho vyprávět i svým hostům.

Při výběru dodavatele upřednostňujte ty, kteří mají svůj odpovědný přístup „oštemplovaný” certifikáty, jako jsou EU Ecolabel, Fair Trade, EU Ecolabel nebo BIO. Ty vám zaručí, že produkty, které u nich nakupujete, splňují veškeré environmentální a sociální standardy.

Supertip: Pokud můžete, vybírejte dodavatele, který vám dodá potraviny a produkty bez obalů nebo ve vratných obalech. Můžete se také poohlédnout po dodavatelích, kteří nabízejí bezobalové alternativy.

Kde hledat nové dodavatele:

2) Začněte používat ekologické čisticí prostředky a přírodní kosmetiku

Když vyměníte klasické čisticí prostředky za udržitelnější, zlepšíte tím environmentální stopu a dáte svým zákazníkům jasně najevo, že udržitelnost je pro vás priorita. Nejenže dnes už vám eko čističe vyčistí troubu, hrnce i toalety stejně jako ty běžné, ale navíc jsou šetrnější k životnímu prostředí a sníží vám množství škodlivých chemikálií používaných v provozu.

Supertip: Vyberte si dodavatele s osvědčenými certifikáty, které vám zaručí, že používáte produkty od firem, které jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí. Pokud můžete, volte firmy, které minimalizují jednorázové obaly a ideálně nabízejí možnost doplňování produktů.  

Dodavatelé eko čistících prostředků:

  • Tierra Verde – ekologické čisticí prostředky a drogerie,

  • Naturinka – přírodní kosmetika,

  • EcoRevolution – ekologické produkty pro domácnost a podnikání,

  • GreenStore – ekologický obchod s širokým sortimentem,

  • ECOprodukty – ekologické produkty pro domácnost a zahradu,

  • Econea – ekologický e-shop.

3) Vybavte svůj podnik upcyklovanými produkty

Upcyklace je zjednodušeně opětovné využití materiálů a výrobků, které by za běžných okolností skončily jako odpad a jejich přeměna na užitečné, designové produkty. V upcyklované formě pořídíte třeba sezení, květináče a další dekorace, obklady i oblečení pro váš personál. Nejenže jimi podpoříte cirkulární ekonomiku a snížíte ekologickou stopu, ale získáte taky neotřelé a zapamatovatelné prvky do podniku.

Kde upcyklované produkty pořídíte:

  • Supplo – přehled firem, které dodávají upcyklované produkty do podniku,

  • Cementum – sezení a doplňky z demoliční suti,

  • Pastic Guys – recyklované plastové obklady

  • Nimore – cirkulární trička a zástěry,

  • Belleder – upcyklované doplňky z kůže.

  • Navzdory – upcyklovaný nábytek a dekorace.

  • DT GLASS – upcyklované sklo.

4) Nechte si poradit

Když si nevíte rady, kterými ekologickými produkty se vybavit, nechte si poradit od profesionálů. Ti vám pomůžou najít ekologické alternativy pro potraviny, čišticí prostředky i obaly, které nezbdrzí váš každodenní provoz a budou plnohodnotnou náhradou. 

Kdo vám poradí?

  • CIRA Advisory – poradenství v oblasti udržitelného nákupu.

Supertip na závěr: Abyste udržitelná opatření dostali co nejvíc mezi své hosty, nezapomeňte je pravidelně komunikovat navenek. Co všechno můžete do udržitelné komunikace zapojit a jak komunikovat tak, aby vás nikdo nenařknul z greenwashingu? 

Chcete se podívat i na další oblasti, ve kterých můžete být udržitelnější? Projděte si příručku úsporných opatření pro gastroprovozy, kterou jsme zpracovali ve spolupráci s CIRA advisory.

Zpět na Udržitelná gastronomie