1) Navažte spolupráci s ekologicky smýšlejícími zemědělci a dodavateli
Spolupráce s lokálními a ekologicky smýšlejícími dodavateli vám přinese hned několik výhod. Získáte čerstvé a kvalitní suroviny, podpoříte regionální ekonomiku a snížíte uhlíkovou stopu. Navíc – když budete znát příběh svých surovin, můžete ho vyprávět i svým hostům.
Při výběru dodavatele upřednostňujte ty, kteří mají svůj odpovědný přístup „oštemplovaný” certifikáty, jako jsou EU Ecolabel, Fair Trade, EU Ecolabel nebo BIO. Ty vám zaručí, že produkty, které u nich nakupujete, splňují veškeré environmentální a sociální standardy.


Supertip:
Pokud můžete, vybírejte dodavatele, který vám dodá potraviny a produkty bez obalů nebo ve vratných obalech. Můžete se také poohlédnout po dodavatelích, kteří nabízejí bezobalové alternativy.
Kde hledat nové dodavatele:
-
PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců – mapa s přehledem ekologických producentů,
-
Česká technologická platforma pro ekologické zemědělství – informace o ekologickém zemědělství,
-
Sonnentor – dodavatel bio čajů a koření,
-
Biopekárna Zemanka – bio pekařské výrobky,
-
Supplo Market – nabídka lokálních produktů od farmářů,
-
Scuk.cz – nabídka lokálních produktů od farmářů.
2) Začněte používat ekologické čisticí prostředky a přírodní kosmetiku
Když vyměníte klasické čisticí prostředky za udržitelnější, snížíte tím environmentální stopu a dáte svým zákazníkům jasně najevo, že udržitelnost je pro vás priorita. Nejenže dnes už vám eko čističe vyčistí troubu, hrnce i toalety stejně jako ty běžné, ale navíc jsou šetrnější k životnímu prostředí a sníží vám množství škodlivých chemikálií používaných v provozu.


Supertip:
Vyberte si dodavatele s osvědčenými certifikáty, které vám zaručí, že používáte produkty od firem, které jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí. Pokud můžete, volte firmy, které minimalizují jednorázové obaly a ideálně nabízejí možnost doplňování produktů.
Dodavatelé eko čistících prostředků:
-
Tierra Verde – ekologické čisticí prostředky a drogerie,
-
Naturinka – přírodní kosmetika,
-
EcoRevolution – ekologické produkty pro domácnost a podnikání,
-
GreenStore – ekologický obchod s širokým sortimentem,
-
ECOprodukty – ekologické produkty pro domácnost a zahradu,
-
Econea – ekologický e-shop.
3) Vybavte svůj podnik upcyklovanými produkty
Upcyklace je zjednodušeně opětovné využití materiálů a výrobků, které by za běžných okolností skončily jako odpad a jejich přeměna na užitečné, designové produkty. V upcyklované formě pořídíte třeba sezení, květináče a další dekorace, obklady i oblečení pro váš personál. Nejenže jimi podpoříte cirkulární ekonomiku a snížíte ekologickou stopu, ale získáte taky neotřelé a zapamatovatelné prvky do podniku.
Kde upcyklované produkty pořídíte:
-
Supplo – přehled firem, které dodávají upcyklované produkty do podniku,
-
Cementum – sezení a doplňky z demoliční suti,
-
Pastic Guys – recyklované plastové obklady
-
Nimore – cirkulární trička a zástěry,
-
Belleder – upcyklované doplňky z kůže.
-
Navzdory – upcyklovaný nábytek a dekorace.
-
DT GLASS – upcyklované sklo.


4) Nechte si poradit
Když si nevíte rady, kterými ekologickými produkty se vybavit, nechte si poradit od profesionálů. Ti vám pomůžou najít ekologické alternativy pro potraviny, čišticí prostředky i obaly, které nezbdrzí váš každodenní provoz a budou plnohodnotnou náhradou.
Kdo vám poradí?
-
CIRA Advisory – poradenství v oblasti udržitelného nákupu.

Supertip na závěr:
Abyste udržitelná opatření dostali co nejvíc mezi své hosty, nezapomeňte je pravidelně komunikovat navenek. Co všechno můžete do udržitelné komunikace zapojit a jak komunikovat tak, aby vás nikdo nenařknul z greenwashingu?
Chcete se podívat i na další oblasti, ve kterých můžete být udržitelnější? Projděte si příručku úsporných opatření pro gastroprovozy, kterou jsme zpracovali ve spolupráci s CIRA advisory.









