28. března 2025 · 7 minut čtení

Jak zvýšit návštěvnost restaurace? Oslovujte správné hosty

Asi si taky vybavíte typickou muzejní kavárnu, do které jste si kdysi z nouze skočili na průměrnou kávu a pak už jste do ní nikdy nevkročili. Víte, proč? Podobné podniky se snaží zaujmout ‚‚všechny’’ potenciální hosty a ve výsledku neoslovují vůbec nikoho. Neděje se to ale jen jim. Podnikům, které nemají správně definovanou cílovou skupinu a připravují se tak o zisky i pravidelné hosty, je víc. A třeba je to i váš případ. Ale nebojte, ukážeme vám, jak to řešit.

Jak zvýšit návštěvnost restaurace? Oslovujte správné hosty
7alt
Marie Trubetská
twitter logofacebook logolinkedin logo

Kdo je vaše cílová skupina?

Cílová skupina je skupina hostů, která si s největší pravděpodobností oblíbí váš podnik a bude u vás pravidelně utrácet. Způsoby, jak ji najít, jsou dva. Liší se podle toho, jestli už máte fungující podnik nebo otevíráte nový.

1) Máte fungující podnik

V tomhle případě často stačí, když se podíváte, kdo u vás nejčastěji obsazuje stolky, dělá rezervace a platí nejdražší účty.

S hledáním cílové skupiny vám může pomoct vaše obsluha. Doporučujeme, abyste téma “kdo jsou naši hosté” probírali s týmem na pravidelných provozních schůzkách. Pomoci zjistit, kdo jsou vaši zákazníci, vám můžou i recenze z Googlu, data ze sociálních sítí, z rezervačního systému, věrnostního programu nebo z Qerka.

Supertip:
Někdy se stane, že sice máte několik pravidelných hostů, ale největší cílovou skupinu přehlížíte, takže i ona vás. Prozkoumejte znovu místo, kde se váš podnik nachází, a připomeňte si svůj koncept. Neskrývá se v okolí příležitost oslovit cílovou skupinu, která by vám mohla přinést vyšší tržby? Co třeba studentský kampus, velké kanceláře, sídliště plné rodin s dětmi?

2) Začínáte

Když si správně určíte cílovou skupinu na začátku tvorby konceptu, máte to trochu jednodušší. Už přesně víte, ve které lokalitě podnik otevřít, jak navrhnout interiéry, sestavit nabídku a jak nastavit marketingovou komunikaci. Do toho všeho by se totiž cílová skupina měla promítnout.

Že nevíte, jak si cílovou skupinu nadefinovat? Tady je návod.

Nejdůležitější je ale s cílovou skupinou aktivně pracovat. K tomu vám poslouží profil ideálního zákazníka.

Jak profil ideálního zákazníka vytvořit?

Ideální zákazník je zástupcem vaši cílové skupiny. Pokaždé, když přemýšlíte nad změnou v konceptu, v menu nebo nad novou marketingovou kampaní, měli byste si položit otázku: Co by na to řekl můj ideální zákazník?

Vezměte si tužku a papír nebo otevřete word a začněte psát. O svém zákazníkovi byste měli vědět tohle:

  • jméno, pohlaví a věk,
  • rodinné zázemí,
  • příjem,
  • způsob trávení volného času,
  • typický den,
  • zájmy,
  • cesty, jak ho oslovit (sociální sítě, e-mail, venkovní nebo jiná reklama),
  • jak vypadá (sáhněte do fotobanky zdarma: Pixabay, Pexels nebo Unsplash),
  • jakou nabídkou ho zaujmu.

Vypadat může třeba nějak takhle:

K dotvoření persony vám pomůžou i doplňující otázky. Například: Má můj ideální zákazník smysl pro humor? Dává přednost kvalitě nebo kvantitě? Bude ke mně chodit spíš na obědy nebo večeře? 

SUPERTIP:
Pro hrubý nástřel persony bude stačit, když se zamyslíte a sepíšete všechno, co o ní víte. Když ale chcete hlubší vhled, můžete analyzovat data ze svého webu přes Google Analytics nebo využít veřejně dostupné informace. Pomůže vám třeba Atlas Čechů nebo Český statistický úřad.

Jak mluvit s vaším ideálním zákazníkem?

K cílové skupině neodmyslitelně patří tonalita, tedy to, jak se svými hosty mluvíte. Měla by se odrazit jak v reklamních sděleních, tak i třeba v menu nebo ve způsobu komunikace obsluhy s hosty.

Příklad:

Mladí hosté v kavárně v centru města ocení uvolněnější jazyk, vtipné příspěvky na sociálních sítích a moderně psané menu. Movitější klientela zase většinou očekává váženější styl komunikace, personalizovaná sdělení a honosnější menu se specialitami.

A co dál? Uložte si ideálního zákazníka někam, kde na něj uvidíte, a jakákoliv rozhodnutí si nejdřív ověřte s ním.

Související články
Gastro marketing ‚‚za pár kaček’’: 5 nástrojů, které fungují
7. ledna 2025 · 8 minut čtení
Gastro marketing ‚‚za pár kaček’’: 5 nástrojů, které fungují

Víte, kolik investovat do marketingu své restaurace? Obecné doporučení říká, že by to mělo být 7-8 % z ročních tržeb. Když se vaše roční tržby pohybují kolem 5 milionů, vychází to na 400 000 korun. Abyste oslovili nové hosty, nemusíte utratit majlant. Vybrali jsme pro vás 5 nástrojů, které stojí jen zlomek a přesto fungují.

Na které sociální síti zaujmete své hosty? Záleží na věku
15. ledna 2025 · 8 minut čtení
Na které sociální síti zaujmete své hosty? Záleží na věku

Češi tráví na sociálních sítích průměrně 2 hodiny 27 minut denně. Nejvíc na Facebooku, Instagramu, YouTube a Googlu, kam pravidelně zavítá skoro každý uživatel sítí. Různé věkové generace ale slyší na jiné věci a potřebují, abyste jim informace o svém podniku naservírovali trochu jiným způsobem. Kde a čím si získáte svou cílovou skupinu?

Jak na Googlu získat první recenze pro svou restauraci?
25. listopadu 2024 · 4 minuty čtení
Jak na Googlu získat první recenze pro svou restauraci?

O tom, jestli hosté navštíví váš podnik nejčastěji rozhodují recenze. Problém je, že je většinou nedostanete jen tak. To nejlepší, co můžete pro pozitivní hodnocení udělat, je splnit očekávání hostů a trochu je předčit. Čím dalším hosty podpoříte v udělení recenzí?

Tipy a články do vašeho e-mailu

1x za 14 dní vám pošleme výběr článků a tipů.